Porady

Porady

Domowa ekologia

By mieszkać ekologicznie i oszczędnie nie potrzeba wysokich nakładów finansowych, dodatkowego wolnego czasu czy specjalistycznego sprzętu. Wystarczy wprowadzić w życie kilka nowych zasad by prowadzić dom, który będzie przyjazny środowisku naturalnemu i jednocześnie tani w utrzymaniu.

Pierwszą z nich powinna być kontrola zużywanej wody. Jest to niezwykle ważne, ponieważ jedna osoba produkuje ok.150 litrów ścieków dziennie. Prostych sposobów, aby to zmienić, jest kilka:


•    Zakręcając wodę w czasie mycia zębów – w ciągu dwóch minut do kanalizacji może trafić ok. 7 litrów wody.


•    Weź prysznic zamiast kąpieli w wannie! Pomoże to w ciągu roku zmniejszyć zużycie wody nawet aż o 150 m3.


•    Napraw cieknące krany i zawory!


Aby kolejny rachunek za prąd nie był dla przykrą niespodzianką warto trzymać się kilku zasad:


•    Wyrzuć „zwykłe” żarówki i wymień je na energooszczędne. Wbrew pozorom nie są one drogie, a ich zastosowanie znacznie obniży koszty - nawet o 50%.


•    Zrezygnuj z używania funkcji "stand by". Gdyby tylko połowa urządzeń elektronicznych była w Polsce wyłączana ze stanu czuwania, rocznie emitowalibyśmy o 1 mln ton CO2 mniej.


•    Włączaj pralkę tylko wtedy, gdy jest całkowicie wypełniona, a zmniejszysz emisję CO2 o 45 kg rocznie. Jeśli chcesz uprać małą ilość rzeczy lub są lekko zabrudzone wybieraj funkcje pralki: "pół wsadu" i "krótki program".

•    Wybierz sprzęty AGD: np. lodówkę posiadającą zdolność samoodszraniania, zmywarkę z funkcją „aqua sensor” i wymiennikami ciepła oraz piekarnik z termoobiegiem, który dzięki termu nagrzewa się szybko i równomiernie, a także ceramiczne i indukcyjne płyty grzejnikowe.

Kolejny krok na drodze do ekologii to recykling śmieci.  Oprócz segregacji plastiku, szkła, papieru i wyrzucania ich do odpowiednich pojemników, pamiętaj, że niektórych odpadów, takich jak przeterminowane lub niepotrzebne leki i zużyte baterie, nie można wyrzucać do przydomowych śmietników. Baterie możesz wrzucić do specjalnych pojemników znajdujących np. w supermarketach, natomiast leki zbierane są w aptekach. Są one utylizowane przez wyspecjalizowane firmy.


Zatroszcz się również by stary sprzęt AGD i RTV nie zanieczyszczał środowiska. Zabrania tego pod karą grzywny ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Gdy kupisz nowy sprzęt, sklep jest zobowiązany przyjąć od Ciebie stary. Co prawda sprzedawca nie musi zapewnić transportu, ale jeśli zamówisz dostawę do domu, to warto negocjować, aby ten sam samochód zabrał zużyte urządzenie (może skończy się na drobnej dopłacie). Kupując w sklepie internetowym, zapytaj od razu, czy ułatwią Ci pozbycie się starego sprzętu.

Wprowadź do swojego domu ekologię  -  nie jest to trudne  i choć brzmi poważnie - wcale nie musi Cię to wiele kosztować.

Protokół odbioru mieszkania od dewelopera

Dowiedz się, co to jest i jak powinien wyglądać protokół odbioru mieszkania od dewelopera. Przeczytaj nasze porady!

Kolejnym krokiem będzie sprawdzenie podłogi w mieszkaniu, która powinna być równa i pozioma. W pokojach i kuchni powinna znajdować się przy ścianie wąska szczelina, tzw. dylatacja, która pozwala swobodnie „pracować” podłodze.

Następnym etapem jest sprawdzenie szczelności stolarki okiennej i drzwiowej. Możemy to zrobić w prosty sposób. Wystarczy wsunąć pomiędzy drzwi i futrynę pasek papieru, zamknąć je i próbować go wyciągnąć. Jeżeli to się uda to znaczy, że nasze drzwi nie są szczelne.

Protokół odbioru mieszkania to bardzo ważny dokument, w których oświadczamy, że przyjmujemy mieszkanie w stanie zgodnym z umową i w rezultacie czego dostajemy klucze. Jeżeli podczas odbioru mieszkania zauważymy usterki, wówczas powinniśmy je wpisać do protokołu.

W odpowiedzi przedstawiciel dewelopera określi nam w protokole, w jakim terminie zostaną one usunięte. W przypadku, gdy w lokalu występują usterki, które uniemożliwiają nam przystąpienie do prac wykończeniowych, mamy prawo odmówić odbioru mieszkania.
Strony umawiają się wówczas na ponowny odbiór lokalu po usunięciu usterek w kolejnym terminie.

Nawet jeżeli nie zauważymy wad podczas odbioru mieszkania możemy dochodzić swoich praw z tytułu rękojmi. Przysługuje ona każdemu z mocy prawa i nie musi być uwzględniona na piśmie. W przeciwieństwie do rękojmi, gwarancja jest świadczeniem dobrowolnym, aby z niej skorzystać taki zapis powinien znaleźć się w podpisanej przez nas umowie z deweloperem.

Kiedy przysługuje nam prawo do rękojmi:

Zgodnie z art. 556 par.1 kodeksu cywilnego rękojmi możemy domagać się gdy:
- mieszkanie ma wadę „zmniejszającą jego wartość lub użyteczność ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia rzeczy”,
Chodzi tutaj o sytuację, gdy dom (mieszkanie) nie spełnia swoich funkcji. Na przykład budynek ma nieszczelny dach.
- „rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego”.
Na przykład z umowy wynika, że mieszkanie będzie mieć duży taras, a tymczasem zamiast niego w naszym mieszkaniu jest balkon. 
- „rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym (niekompletnym)”.
To oznacza, że w mieszkaniu brakuje jakichś elementów. Na przykład miał być położony gres na balkonie, a jest tylko beton.

W wyjątkowych przypadkach, gdy wada ma "charakter istotny", np. w mieszkaniu pękają ściany lub przecieka dach i nie da się tego naprawić, mamy prawo odstąpić od umowy i domagać się zwrotu wypłaconych pieniędzy.

Kiedy przysługuje nam prawo do gwarancji : 
Oprócz rękojmi deweloper może nam również zaproponować gwarancję. Jest ona jednak dobrowolna i powinna być koniecznie zapisana w umowie z deweloperem. Bez tego nie będziemy mogli domagać jej wykonania. Gwarancja to obietnica, że jeżeli w czasie określonym w umowie pojawią się jakieś usterki wówczas wykonawca lub deweloper dokona naprawy usterek na swój koszt.

W dniu odbioru mieszkania na jego właściciela przechodzą wszystkie prawa i obowiązki związane z lokalem, w tym odpowiedzialność za jego stan. Od dnia protokolarnego przekazania lokalu ponosi on również wszystkie opłaty związane z jego eksploatacją i utrzymaniem, a także nieruchomości wspólnej.

Po odbiorze mieszkania właściciel powinien otrzymać instrukcję obsługi lokalu. Znajdziemy w nim m.in informacje na temat.: 
- systemu instalacji, w które wyposażone jest nasze mieszkanie i osiedle 
- sposobu użytkowania mieszkania i jego elementów (stolarki okiennej i drzwiową)
- zasad prowadzenia prac adaptacyjnych w mieszkaniu
- z kim należy się kontaktować w sprawie bieżącej eksploatacji budynku, a także w sytuacjach alarmowych.

Standard wykończenia mieszkania podczas jego odbioru

Sprawdź, na co zwrócić uwagę podczas odbioru mieszkania od dewelopera i jaki powinien być standard wykończenia mieszkania. Skorzystaj z naszych porad!

Podczas odbioru mieszkania sprawdzamy m.in.

  • Szerokość, wysokość i geometrie otworów drzwiowych
  • Tynki – zarysowania i spękania, różnice w fakturze i kolorze 
  • Posadzki. Poprawność dylatacji
  • Łatwość zamykania i otwierania drzwi 
  • Działanie klamek, zamków i zawiasów 
  • Wysokość osadzenia drzwi i estetykę 
  • Działanie mechanizmu zamykania/otwierania stolarki okiennej 
  • Szczelność okien 
  • Uszkodzenie szyb, ram, uszczelek
  • Poprawność usytuowania i zamocowania grzejnika 
  • Rozmieszczenie gniazd i włączników instalacji elektrycznej
  • Obecność prądu w gniazdach 
  • Rozmieszczenie podejść wody i odpływów zgodnie z projektem
  • Rozmieszczenie kratek wentylacyjnych zgodnie z projektem
  • Sprawdzenie siły ciągu wentylacyjnego 
  • Poprawność ułożenia płytek na balkonie 
  • Obróbki blacharskie balkonów
  • Wady, które zauważymy można podzielić na istotne i nieistotne.

Istotne to te, które uniemożliwiają normalne korzystanie z lokalu mieszkalnego. Np. niesprawne instalacje, nieszczelny dach – w przypadku mieszkania na ostatnim piętrze itd.) 
W przypadku wady nieistotnej, dającej się usunąć np. nierówno położonego tynku, nieszczelnych drzwi, powinien być ustalony konkretny termin usunięcia wad, czyli położenia nowych tynków lub wymiany nowych drzwi.

Najczęstsze wady podczas odbiorów mieszkań: 

  • Zarysowanie tynku na połączeniach ścian, co świadczy o nieodpowiednim połączeniu ściany działowej z nośną.
  • Ściana jest grubiej otynkowana w narożach oraz na stykach ścian ze sobą lub ścian z sufitem.
  • Przy ścianach i w narożnikach znajduje się więcej wylewki, co utrudnia prawidłowe położenie terakoty, wykładziny czy parkietu.
  • Okna powinny się łatwo otwierać i zamykać. Nie powinny trzeć o ościeżnice - powinny chodzić miękko i płynnie.
  • Źle obsadzone okna, a przez to nieszczelne.
  • Szyby nie powinny być porysowane ani pęknięte. Ramy okien powinny być czyste, tj. bez żadnych śladów farby.
  • Drzwi są porysowane i ciężko się otwierają.

Pod koniec odbioru mieszkania podpisujemy protokół zdawczo – odbiorczy mieszkania. To nasze oświadczenie o przyjęciu nieruchomości w stanie zgodnym z umową. Jeżeli jednak podczas odbioru mieszkania wykryliśmy istotne wady, np. pęknięte ściany wówczas nie podpisujemy tego dokumentu.

Odbiór techniczny mieszkania od dewelopera

Wszystko, co powinieneś wiedzieć w kwestii odbioru mieszkania od dewelopera. Dowiedz się, jak odebrać mieszkanie i jak się do tego przygotować!

Mieszkanie możemy odebrać samodzielnie lub z inspektorem nadzoru. Jeżeli jednak nie mamy odpowiedniej wiedzy budowlanej, lepiej zdecydujmy się na odbiór mieszkania z inspektorem nadzoru budowlanego. Znajdziemy go np. poprzez Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa, który ma oddziały we wszystkich większych miastach.

O dacie i godzinie odbioru powinniśmy być poinformowani pisemnie z odpowiednim wyprzedzeniem. Podczas odbioru oceniamy zgodność wykonania mieszkania z warunkami zawartymi w umowie przedwstępnej sprzedaży oraz sprawdzamy pod względem technicznym poprawność i jakość wykonania. Ewentualne zastrzeżenia co do jakości prac, zgłoszone przez nas wpisywane są do protokołu odbioru mieszkania, który ma charakter zdawczy. 

Jeżeli zdecydujemy się na odbiór mieszkania samodzielnie przygotujmy:

  • składaną kilkumetrową miarkę lub dalmierz 
  • poziomicę (minimum metrową) 
  • kątownik – sprawdzisz, czy wszystkie kąty w mieszkaniu są proste 
  • projekt mieszkania oraz umowę 
  • próbnik (śrubokręt z lampką) wykorzystywany jako sygnalizator obecności napięcia w sieci elektrycznej.

Na początek zmierzmy mieszkanie. W tym celu potrzeba będzie nam umowa wraz ze wszystkimi załącznikami, w tym graficznymi. Pamiętajmy jednak o tym, że obowiązujące normy budowlane dopuszczają możliwość odchylenia w obliczeniach. Ponadto, balkonów i loggi nie wlicza się w powierzchnię mieszkania.

W następnej kolejności sprawdźmy, czy w mieszkaniu jest prąd. Będziemy potrzebowali do tego kilku zestawów z oprawką i żarówką. Po podłączeniu oprawek do drutów wystających z sufitu i ścian wkręćmy żarówki i zapalmy naraz wszystkie światła. Jeżeli będą migać albo nie zaświecą się to oznacza to, że trzeba poprawić instalację. Upewnijmy się również, czy we wszystkich gniazdkach płynie prąd.
Zrobimy to za pomocą próbnika ( specjalnego śrubokręta z lampką, która pali się, jeśli w gniazdku jest prąd, można go dostać w każdym hipermarkecie budowlanym).

Sprawność wentylacji sprawdzimy z kolei przykładając zapaloną zapalniczkę do kratek wentylacyjnych upewniając się w ten sposób, czy jest tzw. ciąg.

Upewnijmy się, czy doprowadzono wszystkie dopływy i odpływy wody, które są zaznaczone na planie mieszkania. Zwróćmy uwagę na to, czy został podprowadzony dopływ i odpływ wody do pralki (zmywarki).

Zwróćmy uwagę na to, czy dostaliśmy miejsce garażowe, które jest zaznaczone w załączniku do umowy, i czy ma ono takie wymiary jakie zapisane są w umowie.

Zmierzmy piwnicę lub komórkę lokatorską przynależną do naszego mieszkania, sprawdzając, czy taka powierzchnia została nam obiecana w umowie.

Pamiętajmy, że w przypadku jakichkolwiek uchybień czy wad należy od razu zaznaczyć je w protokole odbioru mieszkania od dewelopera.

Loading... Trwa wczytywanie kolejnych wpisów
Kontakt
X
Do góry